Logo

Følg mig

Enkeltfobisk angst

Enkelt fobier

Fobier er en angstlidelse, hvor angsten er knyttet til meget specifikke ting eller situationer. Bare tanken om det, man er bange for, kan i nogle tilfælde fremkalde angst.

Alle kender til det at blive ramt af nervøsitet. Det kan for eksempel være i forbindelse med en vigtig opgave på arbejdet, eller når man skal prøve nye ting for første gang. Dette er normalt forbigående og går over, når man har vænnet sig til situationen. Dette er ikke det samme som fobi.

Det, som fobien retter sig imod, betragtes almindeligvis ikke som farligt – eller frygten er langt stærkere end, hvad de fleste andre oplever. Ved fobiske angsttilstande er angsten overdreven og urimelig. Man er som regel selv meget bevidst om, at angsten er overdreven og uhensigtsmæssig, men det opleves uden for ens egen kontrol at kontrollere angsten.

Rigtig mange mennesker, helt op til 12-20% af befolkningen ifølge forskellige forskningsresultater, rammes på et tidspunkt i livet af en eller flere enkeltfobier. Nogle fobier betyder meget lidt i hverdagen, mens andre kan være meget hæmmende for livskvaliteten eller ens mulighed for for eksempel at passe et arbejde, fordi undgåelsen af det frygtede har store konsekvenser for ens bevægelsesfrihed. Fobien kan udvikle sig gradvist uden nogen kendt, ydre årsag, eller den kan udvikles med baggrund i en tidligere hændelse.

Der vil være forskellige symptomer:

  • Fysiske symptomer: Hjertebanken, rysten, sveden, kvalme eller uro i maven, svimmelhed, vejrtrækningsbesvær mm.
  • Adfærdsmæssige symptomer: Undgåelsesadfærd, hvor man prøver at undgå det frygtede eller sikkerhedsadfærd, hvor man søger at dæmpe angsten ved for eksempel at følges med en anden eller lindre angsten ved for eksempel at indtage alkohol eller medicin
  • Følelsesmæssige symptomer: Angst, nervøsitet og frygt
  • Tanker: Katastrofetanker om konsekvensen af det frygtede. Hertil kan komme skamfulde tanker om ikke at være god nok eller om, hvad andre ville tænke eller andet.

Ofte forekommende fobier kan være:

  • edderkoppefobi (araknofobi)
  • hundefobi (cynofobi)
  • fobi for slanger (ophidiofobi)
  • tandlægeskræk (dentofobi)
  • angst for lukkede rum (klaustofobi)
  • synet af blod (hematofobi)
  • højdeskræk (akrofobi)
  • flyskræk (aerofobi)
  • angst for at kaste op (emotofobi)

Ud over enkelt-fobierne er der de mere omfattende og komplekse fobier:

Behandling:

Der er rigtig god evidens for, at kognitiv adfærdsterapi er effektiv til behandling af fobier. Mange gange kan selv meget få sessioner gøre en overordentlig stor forskel for klienten.

Terapien vil rette sig mod eksponering af det, angsten retter sig imod. Dette gøres gradvist, struktureret og altid i et tæt samarbejde mellem klient og terapeut. I takt med eksponeringerne vil man opleve en stigende mestring af angsten. Der vil også arbejdes med tankerne, hvor katastrofetankerne identificeres og erstattes af mere hensigtsmæssige tanker, der for eksempel bygger på fakta.

Hvordan kommer jeg videre?

Lad os sammen lave en plan for, hvordan du kan få hjælp! Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan jeg kan hjælpe dig. Hvis ikke, jeg kan hjælpe dig, kan jeg hjælpe dig med at finde en, der er kompetent inden for netop din problemstilling. Du kan ringe til mig på 29 12 19 84 eller skrive til mig på mail: