Logo

Følg mig

Socialangst

De fleste kender til nervøsitet ved at stille sig op og holde tale. Præstationsangst for eksempel eksamensangst, er noget, de fleste har erfaring med. Milde symptomer på social angst relateres til normal generthed, men kraftigere symptomer kan give egentlige angstanfald og til tider lavt selvværd. Når social angst giver gener i hverdagen, er det hensigtsmæssigt at opsøge hjælp, idet social fobi kan forhindre personen i at leve et normalt liv.

Hvad er social angst?

Social angst – eller socialfobi – er kendetegnet ved, at man er angst for at blive kritisk vurderet af andre mennesker og ikke bryder sig om, eller får angst at, at være centrum for opmærksomhed. Man kan også være optaget af, om man kommer til at gøre noget pinligt.

Når man har social angst, kan man udvikle en uheldig adfærd, hvor man er optaget af at undgå det, man synes er ubehageligt. Det kan medføre, at man undgår social kontakt og undgår at færdes offentlige steder af frygt for at møde nogen. På kort sigt lindres angsten, men på lang sigt fastholdes man i den uheldige adfærd og angsten vokser.

Symptomer på socialangst

Symptomer på social angst kan have forskelligt udtryk fra person til person. Det kan for eksempel være tale om:

  • følelsesmæssige symptomer: frygt, angst, nervøsitet, vrede
  • adfærdsmæssige symptomer: undgåelse – fx at handle, at spise sammen med andre, telefonsamtaler med videre
  • fysiske symptomer: rødmen, sveden, rysten, hjertebanken, kvalme, åndenød med videre
  • negative tanker: ”jeg bliver til grin”, ”de synes, jeg er mærkelig” med videre

Behandling:

Heldigvis er der stor dokumentation for effektiviteten af psykoterapi rettet mod social angst. Kognitiv adfærdsterapi er for eksempel en effektiv behandlingsmetode. Her arbejdes med både tanker og adfærd og herved reduceres angstsymptomerne. Fokus er på at genoprette livskvaliteten og tiltroen til egen mestring.

Hvordan kommer jeg videre?

Lad os sammen lave en plan for, hvordan du kan få hjælp! Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan jeg kan hjælpe dig. Hvis ikke, jeg kan hjælpe dig, kan jeg hjælpe dig med at finde en, der er kompetent inden for netop din problemstilling. Du kan ringe til mig på 29 12 19 84 eller skrive til mig på mail: