Logo

Følg mig
  • Blog
  • Hold dig stressfri

Hold dig stressfri

Forebyg stress

Hjernen bliver slidt

Når vi arbejder, har mange af os et arbejde, hvor det er de samme dele af hjernen, der bliver brugt. Når vi holder fri, så laver vi typisk noget helt andet. Afvekslingen er helt afgørende i forhold til at holde vores hjerne sund og rask.

Hjernens aktivitetsniveau kan måles, og gør vi det, så vil man se, at hjernens aktivitetsniveau over en dag er relativt stabil, uanset, hvad vi laver. Det er måske umiddelbart overraskende. Det, der er det afgørende er, hvordan aktivitetsniveauet er fordelt. Når vi arbejder, så er det nogle bestemte dele af hjernen, der bliver brugt. Hermed vil der være aktivitet i bestemte dele af hjernen. Når vi holder fri, vil aktivitetsniveauet samlet set være det samme, men det vil være andre dele af hjernen, der er aktiv. Tankerne får mere frit flow, og hjernen foretager sig i højere grad, hvad den har lyst til.

Slap dog af…

Når vi slapper af, vil aktiviteten være at måle forskellige steder i hjernen. Det vil være forskellige steder, der er aktivitet, alt efter, om vi strikker, ser fjernsyn eller tænker på, hvad vi skal have at spise i morgen. Når vi arbejder, vil aktiviteten primært være at måle de samme steder i hjernen hver dag gennem længere tid. Over tid, vil vi, hvis ikke vi passer på, blive udtrættet – og så har vi en stresset hjerne!

Hvis vi, når vi kommer hjem, fortsætter med at slide de samme områder af hjernen, så bidrager vi med yderligere belastning til den trætte hjerne. Hvis vi fx arbejder om aftenen eller fortsætter med at aktivere hjernen på en skærm, så fortsætter vi med at anvende samme dele af hjernen. På den måde bidrager vi negativt til den stressede hjerne.

En stresset hjerne fungerer meget skidt. Vi får svært ved at bevare overblikket, koncentrere os og træffe fornuftige beslutninger. Vi oplever angst og bekymring og vi mister det sociale overskud.

Pauser holder stressen på afstand

Derfor er balancen mellem at arbejde og holde fri så vigtig. Når vi er på fisketur, ror i en kajak, flyver med en drage eller leger med børnene, så er det andre dele af hjernen, og i højere grad vores krop, der er på arbejde. Herved aflaster vi de belastede dele af hjernen og giver bedre betingelser for at opbygge energi, lyst, humør, glæde og overskud.

Så når mine klienter kommer til mig med en stressproblematik, så er det i høj grad balancen mellem lyst og pligt – mellem arbejde og fritid, jeg spørger ind til. Ofte har mine stressede klienter over en længere tid nedprioriteret fritiden, den tid, de har til sig selv, pauserne og i det hele taget det, der lader dem op. Dette virker på den korte bane if. at nå mere på arbejdet. Men på den lange bane er det en rigtig dårlig idé. Når tempoet bliver sat ned, når arbejdet bliver brudt af pauser, når søndagene bliver brugt på en fisketur eller med en bog på sofaen, så er første skridt til en bedre balance lagt. Vi giver på den måde vores hjerne gode betingelser for at holde en god balance.

Så, hvad skal du mon bruge din søndag på?

stress