Logo

Følg mig
  • Terapi
  • ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

Jeg arbejder også med ACT – Acceptance and Commitment Therapy.

Tanker er bare tanker…

ACT er en videreudvikling af kognitiv adfærdsterapi, og er en af de nyere terapiformer, der er vundet frem de senere år og har tilført ny viden til psykoterapien. Metoden adskiller sig fra traditionel kognitiv adfærdsterapi ved, at fokus ikke er på at ændre uhensigtsmæssige tankemønstre, men i stedet på at møde svære tanker med accept.

I ACT antager man, at meget af det, vi som mennesker kæmper imod, er umuligt at ”komme af med” – livet vil indimellem byde os besvær; dette er et grundvilkår. Det at kæmpe imod det, vil ofte forstærke de ubehagelige følelser og ydermere føre os længere væk fra et meningsfuldt og værdibaseret tilværelse. Man lærer gennem forskellige teknikker, herunder mindfulness, at forholde sig mere fleksibelt og venligt til sine tanker og følelser, således at disse ikke bliver en begrænsning for en.

Lev dit liv meningsfyldt

I ACT fokuserer man på at finde sine værdier og leve efter det, der er virkelig vigtig for en. Hvad vil man gerne, at livet skal handle om – hvad giver netop dig mening og værdi? På den måde skaber man et rigt og meningsfuldt liv, samtidig med at det uundgåelige besvær, livet til tider vil byde os alle, håndteres effektivt. Der vil være et stort fokus på at skabe værdibaserede handlinger og engagement i disse. Fokus vil være på, at klienten vælger handlinger, som er i overensstemmelse med hans eller hendes værdier.

Jeg anvender ACT som enten hovedmetode eller i kombination med fx kognitiv adfærdsterapi.

ACT er, som de andre metoder, jeg anvender, en videnskabelig evidensbaseret retning. Det betyder, at der findes videnskabeligt belæg for, at den virker. ACT er under kontinuerlig videreudvikling, og som med alt andet, jeg beskæftiger mig med, holder jeg mig løbende opdateret, således at du som klient får den bedst mulige behandling.

ACT terapi