Stress

Hvorfor får man stress? Stresssymptomer og behandling

Flere og flere medarbejdere rammes af uhensigtsmæssig stress.

Stress er sundt…

Som udgangspunkt er stress en sund og naturlig fysiologisk reaktion, hvor kroppen går i alarmberedskab for at kunne klare en særlig krævende situation. Kroppen er så at sige klar til kamp eller flugt. Kroppen og psyken skal imidlertid have mulighed for at restituere og slappe af mellem de særligt krævende situationer, ellers kan der opstå en kronisk stresstilstand, hvilket er det, vi i dagligdagen forstår ved ordet ”stress”.

Kronisk stress opstår, når kravene over en længere periode er for mange og for store if. hvad personen har ressourcer til, og hvor personen oplever ikke at have tilstrækkelig indflydelse på situationen. Dette er på ingen måder sund, og det er vigtigt at få behandling hurtigst muligt, når man opdager stresssymptomerne.

Hvorfor får man stress?

Årsagen er oftest en blanding af flere faktorer. Det kan dreje sig om arbejdsmængde – både for lidt eller for meget kan udløse stress, det kan handle om arbejdsmiljøet, konflikter, konkurrence, sladder eller misforståelser mellem medarbejder og leder. Det kan også handle om krav, man stiller til sig selv – fx perfektionisme, at man ikke holder pauser eller at man bekymrer sig unødigt og tager sorgerne på forskud. Nogle har også svært ved konflikthåndtering og har vendt mange ting indad. Ofte vil der både være belastninger på ens arbejde, men også i privatlivet. Den samlede mængde af belastninger bliver for meget at håndtere på én gang, og uhensigtsmæssig stress udløses. Ressourcerne slår ikke længere til if de krav, vi møder.

At have travlt er noget ganske andet end at have stress. Det er ikke mængden af krav, der er i sig selv er afgørende for, om man udvikler stress, men hvor meget tankerne om disse krav fylder i hovedet. Stress er en sund og nødvendig mekanisme, idet vi i spidsbelastede situationer bliver i stand til at præstere ekstra, selv om situationen er belastende eller krævende. Det, der er afgørende for, om stressen bliver ved med at være sund er, hvorvidt kroppen igen hurtigt bringes i balance eller om presset pågår over længere tid uden mulighed for restitution. Stress er ikke en sygdom, men en fysiologisk reaktion, der dog ved længere varighed kan medføre sygdom.

Tegn på stress

Stress kan have et meget forskelligt udtryk for den enkelte person. Mange føler sig trætte og oplever søvnbesvær og mange trækker sig fra social aktivitet, idet man ikke har overskud til samvær med familie eller føler, at man har tid til sine fritidsaktiviteter.

Fysiske stresssymptomer, for eksempel:
  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    hjertebanken

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    hovedpine

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    svedeture

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    vejrtrækningsbesvær

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    indre uro

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    koncentrationsbesvær

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    hukommelsesbesvær

Psykiske stresssymptomer, for eksempel:
  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    ulyst

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    træthed

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    rastløshed

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    irritation

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    ængstelighed

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    bekymringer

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    nedsat selvværdsfølelse

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    angst

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    depression

Adfærdsmæssige stresssymptomer, for eksempel:
  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    øget brug af stimulanser (fx alkohol, sukker, sovemedicin)

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    øget sygefravær

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    ligegyldighed

Stressbehandling

Kognitiv adfærdsterapeutisk behandling er effektivt til behandling af stress. Ofte vil der særligt sidst i forløbet også kunne profiteres af ACT terapi.

Som enhver anden behandling, tilrettelægges forløbet naturligvis individuelt og med udgangspunkt i klientens behov og ønsker.

Jeg kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er for krav fra din omverden, og hvilke forventninger, du stiller til dig selv, der er med til at skabe den aktuelle stresssituation. Ud fra dette, vil vi sammen finde ud af, hvilke ændringer, der er nødvendige for at du får det bedre.

Stressbehandlingen vil typisk bestå af forskellige øvelser og opgaver mellem sessionerne. Hvor det er aktuelt, deltager jeg gerne i en samtale, hvor både klienten, lederen og jeg er til stede – dette kan fx være aktuelt if. at hjælpe en medarbejder tilbage på arbejde igen og forebygge sygemelding.

Et stressforløb vil ofte bestå af følgende:
  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    forståelse af stressens fysiologi og psykologi

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    genopretning af balancen – fokus på symptomerne

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    kortlægning af de stressende forhold – hvilke årsager er der til den aktuelle stress

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    håndtering af stressen – fokus på både ydre og indre krav

  • https://psykologtrinemoll.dk/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-1.png

    forebyggelse af tilbagefald

Hvordan kommer jeg videre?

Lad os sammen lave en plan for, hvordan du kan få hjælp med at komme af med din stress! Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan jeg som stress psykolog i Silkeborg kan hjælpe dig. Hvis ikke, jeg kan hjælpe dig, kan jeg hjælpe dig med at finde en, der er kompetent inden for netop din problemstilling. Du kan ringe til mig på 29 12 19 84 eller skrive til mig på mail: mail@psykologtrinemoll.dk

engin-akyurt-44D6S-5jDJQ-unsplash
ben-white-7SRymDKKDus-unsplash
sasha-freemind-Pv5WeEyxMWU-unsplash
jonathan-fox-0LXFLzDOfuA-unsplash

Kontakt Mig

Privatliv(Required)

Søndergade 14, 1.tv 8600 Silkeborg
Ring til mig 29 12 19 84