Logo

Følg mig
  • Blog
  • Stress – hjælp din kollega

Stress – hjælp din kollega

Hvordan ser man stress?

Jeg blev ringet op af en omsorgsfuld og bekymret leder. Han ville vide mere om, hvordan han kunne hjælpe sin medarbejder, der er ramt af stress. Vi fik en god snak om dette og fik aftalt et forløb, der to måneder senere medførte ordene ”godt vi satte ind tidligt”. Og det er netop afgørende – at sætte tidligt ind, inden den stressramte bryder grædende sammen, ryster, mister hukommelsen, får invaliderende fysiske symptomer, falder om eller må sygemeldes.

Stress er en rigtig svær lidelse at have for den enkelte, og det er et kæmpe samfundsmæssigt problem. Stress hos en kollega er aldrig dit ansvar, men jeg tænker, at alle har et medmenneskeligt ansvar for omsorgsfuldt at hjælpe vedkommende med at gå til chefen og få hjælp til at vende udviklingen.

Stress – adfærd, humør og præstation

Det man kan være opmærksom på hos sine kolleger er ændringer i adfærd, humør og præstation.

Bliver den ellers så glade kollega kort for hovedet, indelukket og vil ikke længere med til frokost? Glemmer den ellers så pligtopfyldende kollega pludselig små detaljer og vigtige aftaler? Spørger han eller hun om ting, I allerede har talt om? Og bliver vedkommende forvirret og uklar, så kan det være tegn på stress.

Da stress medfører en lang række symptomer, herunder nedsat kognitiv funktionsevne – altså den måde, hvorpå man tænker, har overblik, koncentrerer sig og træffer beslutninger på – vil den stressramte ofte ikke selv være opmærksom på, at der er tale om stress, førend vedkommende ikke længere ”bare kan tage sig sammen”. Når det bliver tydeligt, at din kollega har brug for hjælp, så overtag på en omsorgsfuld måde. Det kan være, at kollegaen har brug for et skub for at gå til chefen, eller det kan være, at du må gøre det for vedkommende. Den stressramte mangler overblik og kan ikke længere selv få sagt fra. Når først symptomerne er så tydelige, at kolleger ser det, så kan man være sikker på, at det har stået på meget længe, og at den stressramte har forsøgt at mestre det i meget lang tid selv. Stress er ikke noget, der opstår hen over en enkelt weekend!

Derfor er det vigtigt, at kolleger og leder hjælper med at spotte stress. Den stressramte vil ofte selv bortforklare sine reaktioner og sine symptomer. ”Jeg har bare lige travlt inden ferien” …”Jeg skal bare lige aflevere den næste opgave”… Hvis din kollega ”bare lige skal nå deadline, så ændrer det hele sig”, så vær vedholdende – spørg ind efter deadline og påpeg, at du fortsat er bekymret.

Den stressramte, der endnu ikke har erkendt sit problem, vil ofte påtage sig opgaver, hvor du kan se, at det ikke er hensigtsmæssigt. Stil spørgsmål til, om det nu også er en god ide, når du kan se, at vedkommende er presset. Hvis du i stedet selv påtager dig opgaven, så italesæt det overfor chefen, så det bliver tydeligt, hvis problemet er, at der er for mange opgaver til for få hænder. Den stressramte mangler overblik og har derfor svært ved at prioritere i sine opgaver og har svært ved at huske, hvad der mangler at blive gjort. Påpeg behovet for at få sorteret i opgaverne og bed den stressramte om at få chefen til at hjælpe med at prioritere sine opgaver – hvad er vigtigst i hvilken rækkefølge, og hvad skal gøres hvornår.

Den stressramte har brug for, at nogen omsorgsfuldt hjælper med at bremse udviklingen, før det går helt galt og lang sygemelding, depression eller andet kommer oveni. Som kollega er du den nærmeste. Det kræver ikke en særlig uddannelse at se stress, men opmærksomhed overfor vores medmennesker er afgørende. Din omsorg kan betyde alverden for den, der har brug for det.

stress - hjælp din kollega
stress - hjælp din kollega