Logo

Følg mig
  • Blog
  • Taknemmelighed – vejen til lykke

Taknemmelighed – vejen til lykke

Forskning viser, at mennesker, der er taknemmelige er mere lykkelige. Men hvorfor er vi så ikke bare mere taknemmelige?!

Kom lad os brokke os

I 1996 gik jeg og sang med på TV 2’s ørehænger: ”Kom lad os brokke os”. Den ramte en tendens dengang rigtig fint, og ved et nyligt genhør kom jeg til at tænke på, at den på mange måder fortsat er aktuel. ”Kom lad os brokke os – det er jo det, vi har det bedst med”, synger Steffen Brandt, og evolutionært giver det faktisk rigtig god mening, at vi har så nemt til brok. Det er så let at blive fejlfinder: jeg har ikke råd til… , jeg mangler at…., hun er altid så sur…, min chef ….., jeg fik kun…

Bekymring og det at få øje på fejl er en vigtig overlevelsesmekanisme, og det er derfor måske ikke så underligt, at det er det, vi naturligt griber til. Desværre giver det ikke en god følelse at brokke sig, tværtimod.

At være taknemmelig – at lægge mærke til og værdsætte stort og småt skaber, i modsætning til brok, positive følelser hos os. Og taknemmelighed kan være et rigtig vigtig redskab for os til at skabe stærke bånd til andre mennesker. At have gode venner, kolleger og familie i sit liv er noget af det allervigtigste for vores trivsel, og at føle taknemmelighed binder os sammen.

Julelys i øjnene

Jeg har en skøn veninde, der i den grad har åbnet mine øjne for taknemmeligheden. Engang havde vi den glæde at være i Disneyland ved juletid i forbindelse med en kongres. Vi var der uden børn og familie – og derfor oplevede vi parken på en anden måde, end hvis vi havde haft travlt med at nå alle forlystelserne og manøvrere mellem candyfloss og popcorn. Vi stod i mængden og glædede os til juleoptoget – alle disneyfigurerne i dansende optog gennem den enorme folkemængde. Forinden da stod vi og ventede. Ingen af os vidste, hvad vi egentlig ventede på. Men vi fulgte mængden af mennesker og tog plads. Pludselig blev der stille, og så skete det: Hele Disneyland blev tændt på én gang og en bølge af fælles beundring flød gennem menneskemængden. En fuldstændig abnorm mængde af helt sikkert ikke-miljørigtigt lys oplyste bygninger, træer, figurer og lygtepæle.

… og julelys i hjertet

Jeg husker, hvor smukt det så ud. Men jeg husker helt langt ind i kroppen noget andet i langt højere grad. Min venindes glæde. Hun har en skøn vane med at klappe i hænderne, når hun begejstres. Og der stod hun. Med sine helt egne lys i tårerne, der var i hendes øjne – klappende af begejstring. Den følelse af taknemmelighed, jeg følte lige der – for hende og for livet og for alting, kan stadig vække en dyb følelse af glæde i mig. Hun har en helt fantastisk åbenhed for taknemmeligheden og den måde, hun SER ting på – udsigten, den flotte kage, den fine kjole… er for mig forbilledlig.

Øvelser – taknemmelighed

At have fokus på det, vi glædes over, er langt fra det samme som at lukke øjnene for de problemer og udfordringer, vi også har. Men det giver energi og overskud til at takle det, og det kan derfor være gavnligt bevidst at arbejde med taknemmeligheden.

Måder at arbejde bevidst med taknemmelighed:

  • Taknemmelighedsdagbog

Skriv hver dag tre ting, du er taknemmelig for. Hvad har du oplevet, der gjorde dig glad? Hvad har begejstret dig? Hvem har du været sammen med? Når ugen er omme, så læs det igennem og mærk, hvad det gør ved dig.

  • Begynd dagen med taknemmelige tanker

Begynd dagen med at tænke på det, du glæder dig til i løbet af dagen og det, du har at være taknemmelig for. Det giver en dejlig og positiv måde at begynde dagen på, og er noget mere behagelig end at tænke på alle de ting, vi skal nå, hvilket udløser stresshormoner og negativt humør.

  • Skriv et brev

Prøv at skrive et brev til en, du har lyst til at sige tak til. Giv udtryk for, hvad vedkommende har betydet for dig, og hvorfor du værdsætter ham/hende. Mærk hvad det gør ved dig at skrive brevet. Måske skal vedkommende endda have brevet?

taknemmelighed