Logo

Følg mig
  • Blog
  • Stress – tanker på overarbejde

Stress – tanker på overarbejde

Stress – tanker på overarbejde

Stress har altid mange årsager. Der kan være mange udløsende faktorer. Fx kan et for højt arbejdspres være det, der vælter læsset. Men et indre følelsesliv, der er på overarbejde, kan i lige så høj grad være (med)ansvarlig for stress.

Når man er stresset, har hele kroppen og i særdeleshed tankerne svært ved at falde til ro. Når vi kommer hjem fra arbejde, så knokler vi rundt og ordner, fixer…. støvsuger og laver mad. På én gang. Når vi sætter os i sofaen om aftenen, så myldrer tankerne rundt, og så snart vi tænker på at skulle sove, så larmer tankerne i et mylder og umuliggør enhver form for hvile. Eller også falder man omkuld med det samme – der er ingen tilstand mellem fuldt gear og søvnen.

Ordnegenet

Jeg har jævnligt klienter, der som det naturligste i verden fortæller mig, at de først kan slappe af, når der er ryddet op omkring dem. Problemet bliver, at der aldrig er en målstreg, der kan krydses. Jeg ved i hvert fald, at uanset, hvor meget, jeg kæmper med nullermændene og vasketøjet hjemme hos mig, så bliver der ved at dukke nyt op. Der er aldrig ryddet fuldstændig op… og der er altid en madpakke, der skal smøres eller en tagrende, der skal tømmes.

Klienter med ordne-syge knokler rundt og har travlt med at ORDNE – rydde op og sørge for tingene. Kroppen er konstant i gang, og når sofaen endelig rammes, så er tankerne i gang – tankerne om alt det, der skal ordnes i morgen, alt det, der burde være klaret i dag, alt det, der skal FIXES. Der er aldrig indre ro. Alarmberedskabet er i fuldt sving, og alle sanser er ude efter beviser på, at der er noget, der er glemt, ikke gjort nok eller kunne være gjort bedre.

Stress og indre krav

Når man er ramt af stress, så er den allerværste fjende ofte de krav, man stiller til sig selv. De krav om hurtighed, hjælpsomhed, perfektionisme, fejlfrihed… man lægger oven i de formelle krav, som fx ens arbejde stiller. Krav der lægges oven i det, der står i den reelle funktionsbeskrivelse og som ingen andre end man selv stiller.

Vi har alle en måde at tænke om os selv på. Nogle gange taler vi ikke særligt pænt om/til os selv. Det kan der være uendelig mange grunde til. Nok næppe nogensinde en enkelt grund.

Eksempler fra klinikken

Til fælles har de tre (anonymiserede) klienter nogle negative tankemønstre, der får dem til at knokle rundt som duracelkaniner. Måske kan du genkende noget fra dig selv?

 

IKKE GOD NOK
Jeg har den skønneste unge kvinde i forløb. Desværre deler hun ikke denne tanke om sig selv – at hun er skøn. Hun er grundlæggende usikker på sig selv, og har oplevelser med i bagagen, der gør, at hun hele tiden er på vagt og tolker alle andre menneskers handlinger mistroisk. Når nogen siger noget pænt til hende, tænker hun automatisk, at de ikke mener det, og at de lige om lidt dolker hende i ryggen. Denne vagtsomhed gav mening engang i hendes fortid, men er ikke længere god for hende. For at undgå at blive ”afsløret” af andre – ”angrebet” af andre, knokler hun rundt som en blæksprutte.

FEJLFRI

En mand på min egen alder har udefra set et skønt liv – en sød kone, et fint hjem og to velfungerende unger. Han har et godt job og mangler ikke noget materielt. Men han er trist og forstår ikke, hvorfor han ikke er glad. Han har jo fået alt det, han stræbte efter. Klienten er vokset op i et gennemsnitlig dansk hjem med gennemsnitlige gode forældre og har ingen større traumer i bagagen. Alligevel sætter han hele tiden krav til sig selv om, at han ikke må lave fejl, så selv den mindste kommafejl undgås ved at han hele tiden tjekker mails to gange, før de sendes. Når han støvsuger, så fejer han først, så gulvet ikke ridses. Når han får en opgave af chefen, så arbejder han hele weekenden for at gøre et godt (perfekt) stykke arbejde. Han har alle resultaterne, og inden i er han alligevel helt tom.

HJÆLPSOM

En kvinde lidt ældre end jeg selv har ikke længere hjemmeboende børn, og pludselig aner hun ikke, hvem hun selv er, for hele hendes voksenliv har drejet sig om dem – hun har kørt dem til fodbold, vasket deres tøj, lavet det rigtige og sunde mad til dem, leget med dem, lavet lektier med dem, smurt madpakker…. KNOKLET rundt og hjulpet børnene. Hun er den, der altid tager referat til møderne, hun er den der bager til kollegaens fødselsdag og husker at sætte flagene op inden kollegaen møder. Hun husker at invitere naboen til gløgg, og hun kunne aldrig drømme om at sige nej til noget, chefen spurgte hende om.  Andres behov bliver dækket i en lind strøm, og hun når aldrig til sine egne.

Uhensigtsmæssige tankemønstre

Typiske uhensigtsmæssige tankemønstre, der kan give næring til stress, kan være:

  • du taler og tænker negativt om dig selv
  • du kæmper konstant med den indre kritiker, der hele tiden vil påpege fejl
  • du er tilbageholdende med at give din mening til kende, for de andre er sikkert klogere end dig
  • du har svært ved at tage mod komplimenter eller ros
  • du indretter dig ofte efter det, andre ønsker
  • du giver ikke udtryk for dine ønsker og behov
  • du har svært ved at sige fra

Hvad kan du gøre?

INDSIGT

Første skridt på vejen er indsigt i dine egne tanke- og adfærdsmønstre.  Jo mere bevidst, du er om dine egne reaktioner, jo bedre bliver du i stand til at stoppe den uhensigtsmæssige måde at reagere på. Jo mere du øver dig i en mere hensigtsmæssig måde at være i verden på, jo mere vil du kunne finde ro og tage afstand til det, der ikke gør dig godt.

RELATIONER

Dyrk de relationer, der gør dig godt – der, hvor du kan være helt dig selv med mennesker, der accepterer dig lige, som du er. Der, hvor du ikke er på overarbejde, og hvor du kan give udtryk for dine egne behov på en afslappet og naturlig måde.

SPILD TIDEN

Laver du for mange mål og stiller for høje krav til dig selv? Øv dig i at ”spilde tiden”…. Lav små opgaver til dig selv, hvor du øver dig i det, der kan gøre det bedre for dig… Tving dig selv til at stoppe op midt i rengøringen og sætte dig ned og nyde en kop kaffe. Udsæt vasketøjet til i morgen og læs en god bog i stedet. Spørg om hjælp til at få tømt tagrenderne og gå i stedet en tur i skoven.

TAL PÆNT

Prøv at bemærke, hvordan du taler til dig selv – ”jeg burde….”, ”jeg er ikke god nok”, ”jeg er doven”. Den måde, du taler til dig selv, kan have en kæmpe betydning i din tilstand af stress. Øv dig i stedet i at tale omsorgsfuldt og venligt til dig selv. Øv dig i at se lige så realistisk og positivt på dig selv, som du ser på andre mennesker.

SLIP BEKYMRINGERNE

Læs også om bekymringer og gode råd til at slippe dem:

https://psykologtrinemoll.dk/hvorfor-bekymrer-man-sig/

 

Nu vil jeg smile til vasketøjet, der har hobet sig op, lave mig en særlig god kop kaffe og sætte mig med benene oppe i sofaen og læse en god bog, mens jeg pænt beder mit ordnegen holde fri. Hvad skal du?